Omzet
Concernrisico
Het risico op tegenvallende omzet door afschaling van de dienstregeling, heropleving corona, en het onvoldoende in staat zijn om nieuwe reizigers aan ons te binden en bestaande reizigers te activeren tot meer reizen.
Ontwikkeling 2022
De omzet was in 2022 nog steeds minder dan pre-corona. Ook de komende jaren verwachten we substantieel lagere omzet door onder andere meer thuiswerken, koopkrachtdaling en de beëindiging van de beschikbaarheidsvergoeding na 2022. De afgeschaalde dienstregeling maakt het lastig om verdere groei te realiseren.
Beheersmaatregelen
-
We houden continue onderzoeken om inzicht te krijgen in veranderend reisgedrag en het klantoordeel. Reizigersprognoses worden daarvoor met grote regelmaat geüpdatet. Deze inzichten worden onder andere gebruikt bij:
-
-
het verbeteren van de dienstverlening;
-
het activeren van onze abonnement- en businesscardhouders tot vaker reizen;
-
het aanpassen van proposities om zo goed mogelijk bij de wensen van de klant te blijven aansluiten;
-
gerichte marketing en communicatie om nieuwe reizigers aan NS te binden;
-
de gerichte inzet van (versterkingen van) treinen om drukke treinen te voorkomen.
-