Infra
Concernrisico
Het risico dat het uitvoeren van de dienstregeling en het realiseren van onze ambities (hoogfrequent en snelheidsverhoging) negatief worden beïnvloed door infraknelpunten.
Ontwikkeling 2022
In 2022 zijn er infraknelpunten naar voren gekomen die het uitvoeren van de treindienst en het realiseren van onze binnenlandse en internationale ambities negatief beïnvloeden. Positief is dat het kabinet €4 miljard vrijmaakt voor investeringen in het spoor. Ondanks dat binnen deze investeringen €585 miljoen beschikbaar is voor reeds bekende knelpunten, acht NS dit onvoldoende om al deze knelpunten (baanstabiliteit, overwegen, energie) weg te nemen.
Beheersmaatregelen
-
Binnen het Middellange Termijn proces met ProRail en I&W bespreken we deze zaken en vraagt NS expliciet aandacht voor het wegnemen van toekomstige infra-knelpunten.
-
Invloed nemen op de planning van buitendienststellingen om reizigershinder te beperken.
-
Ondersteunen van ProRail bij het monitoren van de staat van de infra.
-
Alternatieve planning voorbereiden bij uitval van infra, zoals bij streng winterweer vorig jaar.
-
Bij sommige infra-dossiers nemen we als NS een veel actievere rol in (denk aan Schiphol of Amsterdam).
-
Het continu verkorten van de logistieke doorlooptijden zodat de planning snel kan worden aangepast bij langdurige infraknelpunten, zoals dit jaar bij Swifterband.