Leren bij NS

NS stimuleert medewerkers om zich te blijven ontwikkelen en te blijven leren. De wereld om ons heen verandert en vernieuwt immers continu. In 2022 investeerde NS meer dan € 8,5 miljoen in opleidingen en andere leerinterventies. Leren en ontwikkelen kan binnen de eigen functie of daarbuiten. We leiden nieuwe medewerkers op in ons eigen Leercentrum of we faciliteren dit via onze partner-ROC’s. Zelf opleiden, ook van IT'ers, is belangrijk voor NS. Ook onderhouden we de vakkennis van collega’s en brengen we nieuwe kennis bij. In het nieuwe Ontwikkelstation werken collega’s zelfstandig of in groepen aan hun persoonlijke ontwikkeling door onder meer workshops te volgen.

Vakmanschap centraal

We ontwikkelden in 2022 een nieuwe leerweg voor beginnende machinisten, waardoor er tweemaal zoveel machinisten kunnen instromen als voorheen. Daarnaast werken we aan een opleiding voor de inzet van kantoorpersoneel en uitzendkrachten als tijdelijke, parttime collega’s op de trein.

In 2022 startten 21 nieuwe studenten voor de mbo-opleiding van hoofdconducteur in Amersfoort, 6 uitgestroomde studenten zijn bij NS aangenomen. Via ROC Amsterdam, ROC Twente en STC stroomden in 2022 49 machinisten in. Verder liepen ruim 200 mbo-studenten stage bij NS voor hun opleiding tot machinist. Intern rondden 159 hoofdconducteurs, 293 machinisten en 42 medewerkers Veiligheid & Service hun basisopleiding succesvol af. Voor NS Klantenservice leidden we 468 nieuwe collega’s op.

Materieeltechniek en de TechniekFabriek

De TechniekFabriek is onze eigen technische mbo-opleiding voor huidige en toekomstige treinmonteurs. Hier volgden 18 eerstejaars en 17 tweedejaars studenten een tweejarig leertraject mechatronica. Er stroomden afgelopen jaar 17 studenten van de TechniekFabriek met een diploma door naar een baan bij NS. Daarnaast zijn we in 2022 gestart met een opleidingstraject voor zij-instromers. Zo kunnen we technici met een achtergrond buiten de mechatronica omscholen tot NS-monteur. We leiden op deze manier zowel vaste medewerkers op als uitzendkrachten.

Opleiding voor retail

NS biedt een eigen mbo-opleiding Stations Retail. Dit is een op maat gemaakte opleiding: omdat een reiziger kort op het station is, vraagt dat om goede, snelle service van medewerkers. In 2022 waren 24 medewerkers bezig met een mbo-opleiding tot Eerste verkoper (9 maal mbo3) of Manager retail (15 maal mbo4).