Stationsbeleving

Het station is een belangrijke schakel in de reis van deur tot deur. NS vindt het daarom belangrijk dat reizigers het station als een prettige plek ervaren. Reizigers waren in 2022 opnieuw tevreden over de stations en gaven net als in 2021 gemiddeld een 7,3. Voor de 54 grote stations (meer dan 10.000 in-/uitstappers per werkdag) is de gezamenlijke score 7,4 (2021: 7,4). Ook over kleinere stations waren reizigers afgelopen jaar tevreden met een score van 7,1 (2021: 7,1).

Voorzieningen en services op de stations

Ook in 2022 hebben we op kleinere stations geïnvesteerd in faciliteiten die een aangenaam verblijf verhogen: toiletvoorzieningen, betere parkeergelegenheid en fietsenstallingen. We zoeken naar geschikte invulling voor leegstaande ruimtes op het station om de beleving en sociale veiligheid te bevorderen met behoud van de eigenheid van het pand en met zorg voor ons erfgoed.

Aanbesteding mediaschermen

In 2022 heeft NS de aanbesteding van de mediaschermen op de stations gedaan. Waar NS Stations de schermen sinds eind 2019 zelf heeft geëxploiteerd, gebeurt dat vanaf 2023 door een marktpartij. De aanbesteding is definitief gegund aan Global Media & Entertainment.

Huurders op het station

Na de moeilijke coronaperiode groeide vanaf het eerste kwartaal van 2022 de reizigersaantallen weer en daarmee de omzetten van de retail op het station. Daarmee liggen de omzetten op het station op het hoogste punt sinds de intrede van corona. Ondanks uitdagingen als arbeidskrapte en stijgende energieprijzen waarderen huurders het ondernemen op het station gemiddeld met een 7,5 (Huurders Tevredenheids Onderzoek 2022) (2021: 7,8). Afgelopen jaar zijn we 47 nieuwe contracten overeengekomen met huurders op het station.

Maatschappelijke en lokale betrokkenheid

NS Stations en ProRail willen meer maatschappelijke initiatieven op stations. Op de website www.oponsstation.nl kunnen geïnteresseerde initiatieven meer informatie vinden. Afgelopen jaar zijn negen initiatieven gestart op de stations. Eén daarvan is Samenreis, een initiatief dat we maandelijks verzorgen met stichting De Wilg Utrecht. Mensen met een licht-verstandelijke beperking worden wegwijs gemaakt op de kleinere stations in Utrecht én meegenomen in de trein. Sinds oktober is station Kapelle-Biezelinge het thuisstation van Taalpunt Kapelle. Vrijwilligers geven daar taalles in de voormalige wachtruimte van het station. In diezelfde maand opende op station Winschoten boekhandel GoudBoek haar deuren: een nieuwe creatieve boekhandel waar mensen werken van de dagbesteding van WerkPro. Een selectie van alle initiatieven staat op www.oponsstation.nl.