Gebruiksvriendelijke reisinformatie

NS wil reizigers meer grip en keuzevrijheid geven over hun reis van deur tot deur, ongeacht het vervoermiddel of de vervoerder. Reisinformatie speelt hierin een sleutelrol. Zeker als een reis anders loopt dan gedacht door bijvoorbeeld verstoringen of buitendienststellingen is goede reisinformatie cruciaal. Deze informatie moet correct en actueel zijn, zodat reizigers betere keuzes kunnen maken voorafgaand en tijdens de reis. Jaarlijks geeft NS miljoenen reisadviezen over het reizen met de trein, werkzaamheden en verstoringen. Met de prestatie-indicator Gebruiksvriendelijke reisinformatie geven we weer in hoeverre spoorwijzigingen, vertragingen en opgeheven treinen juist en tijdig aan de reizigers zijn gecommuniceerd en of er tijdig omreisadviezen zijn gegeven bij ernstige verstoringen. In 2022 kwam dit uit op 81,7% (2021: 79,9%).

In mei hebben we de reisinformatieborden op stations aangepast. Ze tonen nu hoe lang de treinen zijn en welke kant ze op rijden. Reizigers weten zo beter waar de trein langs het perron zal stoppen en kunnen zo sneller instappen. Daarnaast vermelden de borden ook hoeveel minuten dat het nog duurt voordat de trein vertrekt. Zo zien reizigers in één oogopslag of ze zich moeten haasten om de trein te halen of niet. Verder hebben we de methodiek verbeterd om vertraging van een bepaalde trein op het aankomende station te voorspellen. Daarmee zijn de vertragingsvoorspellingen op de informatieborden nog vaker correct. Ook hebben geplande aanpassingen in de dienstregeling gezorgd voor een hogere prestatie-indicator Gebruiksvriendelijke reisinformatie.

Prestatie-indicator

Realisatie 2022