Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Punctualiteit

De reizigerspunctualiteit 5 minuten op het hoofdrailnet kwam in 2022 uit op 91,6% (2021: 94,4%). De Reizigerspunctualiteit 15 minuten HRN was in 2022 97,3% (2021: 98,1%). Een combinatie van omstandigheden heeft ertoe geleid dat treinen minder vaak op tijd reden. Allereerst zorgde het personeelstekort van mei tot en met augustus voor meer treinuitval. Daardoor hebben reizigers vaker een trein later moeten nemen, wat de punctualiteit over 2022 negatief heeft beïnvloed. Na de zomer is de dienstregeling aangepast, zodat er voldoende personeel was om de dienstregeling te rijden. Hierdoor vielen er minder treinen uit. Ook maakten we treinen korter, omdat op langere treinen meer personeel nodig is. De aanpassingen in de dienstregeling en beperkte treinlengte zorgt voor drukte in treinen en daarmee voor langere stops op stations doordat het bij drukte langer duurt voordat alle reizigers zijn uit- en ingestapt. Daardoor daalde de punctualiteit. Dit effect was in het dal sterker dan in de spits, omdat de drukte in de daluren relatief sterker toenam dan in de spits. Desondanks was de reizigerspunctualiteit in daluren hoger dan in de spits.
Andere negatieve factoren voor de punctualiteit waren treinuitval door stakingen in augustus en september en schade door stormen in januari, februari en mei. Een incident met een hoogspanningskabel in Flevoland zorgde ervoor dat er van 2 september tot en met 10 december tussen Lelystad en Dronten geen treinverkeer mogelijk was. De vervangende bussen reden minder punctueel dan de treinen, onder andere vanwege wisselende verkeersdrukte.

Reizigerspunctualiteit HSL

Prestatie-indicator

Realisatie 2022

Realisatie 2021

Bodemwaarde 2022

Reizigerspunctualiteit 5 minuten HRN

91,6%

94,4%

88,9%

Reizigerspunctualiteit 15 minuten HRN

97,3%

98,1%

96,7%

Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL-Zuid

82,0%

89,2%

82,1%

De Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL kwam in 2022 uit op 82,0% (2021: 89,2%). De punctualiteit op de HSL was in het begin van het jaar hoog. Vanaf het tweede kwartaal nam de druk op halteertijden toe door toegenomen reizigersaantallen. Ook nam het internationale treinverkeer en daarmee de hinder tussen treinen onderling toe en kregen de treindiensten over de HSL te maken met personeelstekorten. De ad hoc afschaling van de dienstregeling had veel (ongeplande) uitval tot gevolg. In de loop van het derde kwartaal werd de dienstregeling stapsgewijs structureel aangepast waardoor adhoc-uitval afnam. De afgeschaalde dienstregeling zorgde nog wel voor meer drukte op perrons, waardoor treinen langer stopten en er relatief meer vertraging ontstond.
In de laatste maanden van het jaar had een tijdelijke snelheidsbeperking ter hoogte van Rijpwetering als gevolg van infrastructurele problemen impact op de punctualiteit. Door deze snelheidsbeperking konden de treinen op dit deel van de HSL vanaf 28 oktober slechts 40 km/u, en vanaf 7 november 80 km/u rijden. Dit in tegenstelling tot de gebruikelijke snelheid van 160 km/u (en zelfs 300 km/u voor internationale treinen). Door de impact van deze tijdelijke snelheidsbeperking op punctualiteit kwamen de prestaties van over 2022 op de HSL uiteindelijk onder de bodemwaarde uit. We zijn hierover in overleg met IenW en ProRail.

De snelheidsbeperking blijft in 2023 nog van kracht in verband met veiligheidsinspecties door ProRail op gelijksoortige constructies.

Toevoegen aan verslag
Print pagina