Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Toelichting op de concessie-indicatoren

Jonge kunstenaars kleden station Groningen aan met als doel om het station in verbouwing aantrekkelijker te maken.

NS meet de kwaliteit van de dienstverlening op het hoofdrailnet en de HSL aan de hand van verschillende indicatoren. NS stuurde ook in 2022 op een veilige reis- en werkomgeving.

In februari verviel de anderhalvemeter-regel en per 23 maart hief de overheid de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer op. In april van het afgelopen jaar is de maatschappij weer opengegaan. In de laatste maanden van het jaar had een tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL impact op de punctualiteit. Net als in 2021 wijken de prestaties in 2022 door corona af van normaal en is een vergelijking met andere jaren niet veel zeggend. Zo hadden we fors minder reizigers.

Prestatie-indicatoren

Prestatie

Realisatie 2022

Realisatie 2021

Bodemwaarde 2022

Algemeen klantoordeel HRN*

-

7,9

 7,3

Algemeen klantoordeel HSL-Zuid diensten*

-

7,9

7,2

Klantoordeel sociale veiligheid*

-

8,1

7,7

Reizigerspunctualiteit 5 minuten HRN

91,6%

94,4%

88,9%

Reizigerspunctualiteit 15 minuten HRN

97,3%

98,1%

96,7%

Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL-Zuid

82,0%

89,2%

82,1%

Kwaliteit aansluitingen andere vervoerders

95,5%

96,5%

94,0%

Zitplaatskans in de spits HRN

96,6%

99,6%

94,3%

Zitplaatskans in de spits HSL-Zuid

98,0%

99,9%

91,2%

Aantal drukke treinen per werkweek in de spits

51

4

110

Gebruiksvriendelijke reisinformatie

81,7%

79,9%

65,0%

  • * Het algemeen klantoordeel wordt sinds 2021 gemeten door de OV Klantenbarometer (OVKB). Het cijfer over 2022 wordt eind februari 2023 gepubliceerd op de website van CROW.

Concessie hoofdrailnet 2015-2024

In december 2014 verleende de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat de vervoerconcessie aan NS per 1 januari 2015. De concessie heeft een looptijd van tien jaar. NS stelt jaarlijks een vervoerplan op voor het komende jaar. In het vervoerplan koppelen we onze ambities en doelstellingen aan concrete acties en prestatie-indicatoren voor het komende jaar. De definities van de KPI’s en de omschrijving van de gehanteerde meet- en berekeningsmethodes is te vinden in de Definities Vervoersconcessie 2022.

Toevoegen aan verslag
Print pagina