Leren bij NS

In een snel veranderende (werk)omgeving stimuleert NS medewerkers om te blijven leren en zich te blijven ontwikkelen, binnen en buiten de eigen functie. Dat helpt medewerkers in hun duurzame inzetbaarheid. In het NS Leercentrum leiden we nieuwe medewerkers zelf op of we faciliteren dit via onze partner-ROC’s. Ook onderhouden we de vakkennis van collega’s en brengen we nieuwe kennis en gedragingen bij. Dit doen we met verschillende vormen van leren, zowel klassikaal als in het eigen werk en zowel fysiek als digitaal. We zetten steeds de meest effectieve manier van leren in. In 2021 investeerde NS meer dan € 17 miljoen in deze opleidingen en andere leerinterventies. Afgelopen jaar konden (buitenlandse) opleidingen niet, of alleen in afgeslankte vorm doorgaan.

Vakmanschap centraal

In 2021 hebben we de samenwerking met verschillende mbo-opleidingen gecontinueerd en geïntensiveerd. Vanuit de mbo-machinistenopleiding aan het ROC Amsterdam, ROC Twente en het STC mbo college stroomden 50 nieuwe machinisten in. Verder liepen 141 ROC- en STC-studenten hun stage bij NS voor hun mbo-opleiding tot machinist.
In samenwerking met MBO Amersfoort startten 9 nieuwe studenten met de opleiding tot hoofdconducteur. Binnen NS rondden 186 hoofdconducteurs, 65 medewerkers Veiligheid & Service en 190 machinisten hun interne basisopleiding succesvol af.

Materieeltechniek en de TechniekFabriek

In de TechniekFabriek, de technische mbo-opleiding voor huidige en toekomstige treinmonteurs, volgden eind 2021 41 studenten een tweejarig leertraject mechatronica, verdeeld naar 24 eerstejaars en 17 tweedejaars. Er stroomden afgelopen jaar 15 studenten van de TechniekFabriek door naar een baan bij NS. Afgelopen jaar zijn we een samenwerking met uitzendorganisatie Randstad gestart om samen technisch talent op te leiden.

Opleiding voor retail

NS heeft ook een eigen mbo-opleiding Stations Retail. Dit is een op maat gemaakte opleiding: omdat een reiziger kort op het station is, vraagt dat van medewerkers snelheid en tegelijkertijd goede service verlenen. In oktober hebben 27 studenten hun diploma ontvangen. In september 2021 zijn 30 nieuwe studenten gestart met de opleiding ‘Eerste Verkoper’ of ‘Manager Retail’.