Innovaties

Innovaties zijn belangrijk omdat ze kunnen helpen om de ambities van NS waar te maken in tijden met grote uitdagingen, zoals corona, de energietransitie en de krappe arbeidsmarkt. Innovaties dragen bij aan de strategische thema’s, zoals het vergroten van de maatschappelijke impact, de basis verstevigen, het ontwikkelen van een breed mobiliteitsaanbod en slim reizigers aantrekken in de trein en het station. De perceptie van NS als innovatief bedrijf is onderdeel van onze reputatiescore. Na jaren van een stijgende lijn daalde de perceptie iets in 2021.

Voldoen aan klantwensen met NS Go

Om nu en in de toekomst te voldoen aan de klantwensen, zoals deur-tot-deurreizen faciliteren en daarmee het ontwikkelen van breed mobiliteitsaanbod, heeft NS in 2021 NS GO gelanceerd. Zakelijke mobiliteit verandert flink en NS Go helpt zakelijke klanten om hierop in te spelen met een duurzaam, flexibel en slim mobiliteitsbeleid. Via één platform krijgen medewerkers van klanten toegang tot flexibele mobiliteitsopties. Zo reizen ze van deur tot deur op de manier die bij hen past en met de vervoerders die ze zelf kiezen. Klanten kunnen met NS Go zelf sturen op hun kosten en duurzaamheidsbeleid.

Nieuwe technologieën onderzoeken

Om de basis te verstevigen onderzoekt NS de mogelijkheden van nieuwe technologieën, technieken, processen en methodes. Dat doen we onder meer met Automatic Train Operation, het slimmer uitwendig reinigen van treinen en energiezuinig rijden. Met bijvoorbeeld digital twins en digitale representaties kunnen we betere keuzes maken in de treindienst en flexibeler inspelen op nieuw reisgedrag.

Automatic Train Operation

In het programma ATO onderzoekt NS wat geautomatiseerd rijden voor NS kan betekenen op het gebied van capaciteit op het spoor, operationele processen, veiligheid en duurzaamheid. Dat doen we samen met de spoorsector en met machinisten. Zo krijgen we inzicht in het samenspel tussen mens (de machinist) en machine (ATO). In verschillende experimenten onderzoekt NS de technische (on)mogelijkheden van ATO. Sinds de eerste rit van een trein met ATO eind 2019 heeft NS ruim 9.000 kilometer met de automatische treinpiloot gereden. In 2022 wil NS onderzoeken wat ATO betekent in het rangeerproces, bijvoorbeeld bij het voorrijden en rangeren van treinen en het op afstand combineren en splitsen van treinen zonder reizigers. ATO kan helpen in het creëren van meer ruimte op het spoor en daarmee voor meer treinen in de dienstregeling.

Uitwendige reiniging treinen

NS test innovatieve materialen en technieken, zoals vuil werende coatings, om de buitenkant en frontruiten van treinen minder snel te laten vervuilen. Doordat vuil minder hecht en eenvoudiger kan worden verwijderd, kunnen deze innovaties water- en energieverbruik sterk reduceren. Ook belangrijk: onze reizigers kunnen dan genieten van schone treinen.

Promotieonderzoek naar energiezuinig rijden

NS onderzoekt met TU Delft de potentie van energiezuinig rijden. Dit vergroot onze maatschappelijke impact. Uit het onderzoek komt onder andere naar voren dat het toepassen van de uitrolstrategie ervan tot aanzienlijke energiebesparing en reductie van CO2-uitstoot kan leiden. De uitrolstrategie vertalen we naar instructies en algoritmes, die we kunnen gebruiken in snelheidadviessystemen voor onze machinisten. Het Zwitserse spoorbedrijf SBB gaat de door NS ontwikkelde algoritmes gebruiken voor hun onderzoek naar energiezuinig rijden.

Voorbereiden op verwachte reizigersgroei

NS wil voorbereid zijn op de verwachte reizigersgroei en een veilige reis kunnen blijven bieden op drukke momenten. Daarom heeft NS tijdens het Formule 1-weekend in Zandvoort in september binnen de wettelijke kaders van de AVG een pilot uitgevoerd met drones en artificial intelligence (AI). Het doel was om de verkeersstromen van het circuit naar het station in kaart te brengen door middel van AI en daarmee betere inschattingen te maken van de doorstroming, wachttijden en veiligheid van grote groepen mensen. Op dit moment kunnen we reizigersstromen in de buitenlucht nog niet meten. Het is niet mogelijk of te duur om sensoren te plaatsen. Drones bieden hiervoor mogelijk een uitkomst.

Innovaties zoals ATO, uitwendig reinigen van treinen en inzet van drones en AI dragen bij aan het slim aantrekken van reizigers in trein en station.