Profiel van NS

In de marketingcampagnes zet NS jonge muzikale talenten zoals singer-songwriter Froukje in de spotlight.

NS is een brede dienstverlener die verder kijkt dan de trein. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3. Daarvoor zetten onze circa 37.000 collega’s in binnen- en buitenland zich dagelijks in. Met onze OV-partners werken we continu aan verbetering van onze dienstverlening en prestaties.

NS in Nederland en Europa

Al sinds de oprichting van NS – in 1837 als NV Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM) – dragen we bij aan de mobiliteit en vooruitgang van Nederland. Onze maatschappelijke rol in de thuismarkt is van groot belang. Sinds 2002 verzorgt NS via dochter Abellio het treinverkeer in delen van het Verenigd Koninkrijk en busdiensten in Londen, en vanaf 2009 regionaal spoorvervoer in Duitsland. Verder verzorgen we internationale verbindingen met onze partners NMBS, Deutsche Bahn, ÖBB, SBB, Thalys en Eurostar.

Onze organisatie

NS bestaat onder andere uit de bedrijfsonderdelen NS Operatie (gemiddeld over 2021 circa 13.400 medewerkers), Commercie & Ontwikkeling (circa 700), NS Stations (circa 2.700, inclusief retail), en staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT (circa 2.200). In het buitenland opereert NS met Abellio UK (circa 16.000) en Abellio Duitsland (circa 1.500).

NS Operatie is verantwoordelijk voor het treinvervoer en treinonderhoud op het Nederlandse hoofdrailnet, inclusief de HSL-Zuid. Hier werken alle collega’s die eraan bijdragen dat onze treinen van A naar B rijden in Nederland, en zelfs over onze landsgrenzen heen: machinisten, conducteurs, monteurs en servicemedewerkers. Maar ook de collega’s die achter de schermen werken aan de uitvoering van de dienstregeling en de bijsturing bij onvoorziene omstandigheden werken binnen NS Operatie. NS International valt onder dit bedrijfsonderdeel.

Bij Commercie en Ontwikkeling werken collega’s aan dienstregelingen, treinformules, klantenservice, marketingactiviteiten, strategische innovatieve projecten en verduurzaming van het bedrijf. Ook de verkoop van treinkaartjes en abonnementen vallen onder dit bedrijfsonderdeel. Commercie en Ontwikkeling onderzoekt tevens hoe reizigers ons waarderen en waar we kunnen verbeteren.

NS Stations werkt aan een goed netwerk van 400 grote en kleinere stations en aan gebiedsontwikkeling rondom stations. Samen met ProRail, overheden en vervoerders wil NS Stations de reis en het verblijf op en nabij stations zo makkelijk en aangenaam mogelijk maken. Stations zijn een knooppunt voor verschillende vormen van mobiliteit, OV Fiets en fietsparkeren. De afgelopen jaren heeft NS Stations met ProRail en gemeenten de grote stations verbouwd en nadruk gelegd op stations die ‘schoon, heel en veilig’ zijn. In samenwerking met gemeentes, burgers en sociale ondernemers zoeken we aansluiting bij de omgeving van het station.

Abellio UK voert railconcessies uit voor onder andere DfT en TS in het Verenigd Koninkrijk (Greater Anglia, Merseyrail, ScotRail, West Midlands, East Midlands) en busconcessies in Londen. Abellio Duitsland voert regionale railconcessies uit in Duitsland. In 2021 reed Abellio Duitsland 9 concessies in 4 regio’s. Als gevolg van de aangescherpte focus en de ontwikkelingen van de afgelopen jaren in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland heeft NS de strategie overwogen voor de aanwezigheid in het buitenland als de buitenlandse activiteiten niet bijdragen aan dit belang voor de reiziger in Nederland.

Organigram

Spoorconcessies