Drempelloos reizen

Om de trein aantrekkelijk te houden, investeren we in vervoer dat een goede aanvulling is op de trein. Zo dragen we bij aan een gemakkelijke reis van deur-tot-deur.

Fietsparkeren

Circa 39% van de treinreizigers komt met de fiets naar het station. Zij kunnen gebruikmaken van 196.400 bewaakte stallingsplaatsen, ruim 305.000 onbewaakte stallingsplaatsen en 11.400 fietskluizen bij de stations. ProRail en NS Stations ontwikkelen samen met gemeenten en IenW fietsenstallingen waar treinreizigers hun fiets gemakkelijk en prettig kunnen stallen. Onder meer met iedere eerste 24 uur gratis stallen in 77 fietsenstallingen, digitale verwijzing naar vrije plekken, gebruik van de OV-chipkaart en een uniforme uitstraling. In 2021 hebben we fietsenstallingen geopend op de stations Gouda (2.000 plekken) en Tilburg Zuid (4.000 plekken).

Uitrol nieuwe in- en uitcheckzone

NS is gestart met de uitrol van de nieuwe in- en uitcheckzone bij de bemenste fietsenstallingen. Van de voor 2021 geplande tien locaties zijn station Amsterdam Amstel, Amsterdam Zuid (Strawinksylaan) en Tilburg Zuid in 2021 gerealiseerd. Met een speciale fietstag of de OV-chipkaart kunnen reizigers automatisch in- en uitchecken en sneller en makkelijker hun fiets stallen. Medewerkers in de stalling houden meer tijd over voor service aan reizigers. In 2022 willen we dit uitbreiden op tien locaties. De fietstags zijn ontwikkeld met de gemeente Amsterdam en kunnen door reizigers ook worden gebruikt in twee fietsenstallingen van de gemeente.

Fiets & Service

Fiets & Service is een formule voor fietsreparatie, fietsonderdelen en fietsaccessoires. Er zijn in totaal 32 reparatiepunten Fiets & Service op 28 stations. Dat is gelijk aan 2020.

OV Fiets

Reizigers maakten in 2021 3,4 miljoen ritten (2020: 3,1 miljoen) op de OV-fiets. In totaal zijn er ruim 22.000 OV-fietsen beschikbaar op 295 locaties. Het klantoordeel over OV-fiets blijft gelijk: 8,1 (2020: 8,1). We blijven met overheden en ProRail in gesprek over de benodigde ruimte in stallingen voor OV Fiets.

Op de stations Apeldoorn en Den Bosch zijn in 2021 fietsen uitgerust met het nieuwe OV-fietsslot. Met de OV-chipkaart gaat de fiets van het slot en start de verhuur. Door de fiets na gebruik in de stalling weer op slot te zetten, eindigt de rit. NS wilde in 2021 alle uitgiftepunten voorzien van OV-fietsen met het nieuwe slot. Vanwege chiptekorten wordt dat 2022 en 2023. De ontwikkeling van een nieuw OV-fietsuitgiftepunt op verhuurlocaties zonder personeel is in volle gang. Begin 2022 starten we de Europese aanbestedingsprocedure. Sinds januari 2021 beheert en onderhoudt NS de OV-fiets in eigen regie en hebben we vijf OV-fietswerkplaatsen ingericht.

Autoparkeren

Ruim 6% van de treinreizigers komt met de auto naar het station en parkeert daar de auto. In 2021 hebben we op zes stations de P+R-locaties uitgebreid of verbeterd. Verder hebben we op 42 gereguleerde P+R-locaties het nieuwe systeem geïmplementeerd dat inrijden op kenteken mogelijk maakt. De overige 12 gereguleerde locaties bouwen we in 2022 om, een jaar later dan gepland. Op 7 onbetaalde locaties hebben we telcamera’s geplaatst, zodat we reizigers informatie kunnen geven over het aantal beschikbare plaatsen.

NS Zonetaxi

In 2021 konden reizigers in totaal op 329 stations gebruikmaken van NS Zonetaxi. De NS Zonetaxi hield eind 2021 op. Hiervoor in de plaats ontwikkelen we een nieuw taxiaanbod. In tegenstelling tot NS Zonetaxi zal deze nieuwe taxidienst vanaf elk station te gebruiken zijn en gaan reizigers betalen per kilometer, in plaats van een zoneprijs.