Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Toegankelijkheid

NS heeft de ambitie om mensen met een beperking gelijkwaardige reismogelijkheden te bieden. Waar mogelijk zelfstandig en met hulp waar nodig. In 2021 zijn de laatste Sprinters van het type SLT voorzien van een schuiftrede en rolstoeltoegankelijk toilet. Daarmee was eind 2021 het volledige Sprinterpark toegankelijk, drie jaar eerder dan de concessie-afspraak. Ook zijn we gestart met communicatie over de dienstverlening van NS voor mensen met een beperking. 

Reisinformatie 

In samenwerking met de belangenorganisatie voor mensen met een auditieve beperking is NS in 2021 gestart met de pilot ‘Catch the voice trein’. Hierin tonen we verstoringsinformatie op de beeldschermen in individuele treinen die onderweg stranden door een aanrijding of defect, als aanvulling op de omroepberichten.

Reisassistentie 

In 2021 steeg het aantal stations met reisassistentie voor reizigers met een beperking met 25. In totaal biedt NS nu reisassistentie op 193 stations waar NS-treinen stoppen (78%).

Teletolk voor reizigers met auditieve beperking 

NS heeft voorjaar 2021 samen met belangenorganisaties waaronder KBO-PCOB de ervaringen van reizigers met een auditieve beperking in het contact met NS Klantenservice onderzocht. Hieruit bleek dat voor een deel van deze reizigers de inzet van een Teletolk gewenst is. Deze oplossing, waarmee reizigers met een auditieve beperking kunnen bellen, heeft NS nu toegevoegd. 

Toevoegen aan verslag
Print pagina