Stations en omgeving

NS en ProRail plaatsen op alle stations in Nederland AED’s. Dit helpt bij het realiseren van een landelijk dekkend AED-netwerk.

Stations van wereldklasse zijn een pijler in de strategie van NS. Stations zijn belangrijke schakels in de duurzame mobiliteit en de stedelijke ontwikkelingsopgave van Nederland.

Onze duurzame speerpunten

Stationsgebieden ontwikkelen om OV-gebruik te stimuleren

Voedselverspilling bij retail voorkomen

Minder plastic afval, reductie energieverbruik

De stations en het stationsgebied zijn veilige en betekenisvolle plekken in de samenleving. Kwalitatief hoogwaardige stations, stationsomgevingen en voorzieningen zijn een belangrijk onderdeel van het OV-systeem van Nederland. Daarmee verleiden we reizigers om de trein te nemen.

Ook in 2021 heeft NS samen met ProRail bijgedragen aan ontwikkeling en realisatie van verbouw en nieuwbouw van diverse stations en werken we met partners aan gebiedsontwikkeling. Samen zorgen we ervoor dat het niveau van (basis)voorzieningen en diensten op stations in Nederland wordt verbeterd. NS Stations werkt voor alle reizigersvervoerders in Nederland.

Als NS verzorgen we op alle stations in Nederland de dagelijkse operatie: stations schoon, heel en veilig houden. Daarnaast richten we ons ook op het aanbieden van services (zoals fiets- en autoparkeren, toiletten, wachtvoorzieningen) en exploitatie (verhuur van winkelruimten en eigen retail). Daarbij focussen we ons op de extra voorzieningen die het reizen per trein en het verblijf op het station aangenamer maken, met inachtneming van de grootte van het station en het aantal reizigers.