Dienstregeling 2021-2022
In het eerste half jaar van 2021 heeft NS diverse verbeteringen in de dienstregeling doorgevoerd, zoals de optimalisatie van de overstappunten Tiel en Baarn. We hebben de reistijd van Intercity’s tussen Leeuwarden en Zwolle verkort en de Sprinter tussen Leeuwarden en Meppel rijdt sinds september door naar Zwolle. In de weekenden van april, mei en september reed NS vanwege het mooie weer extra strandpendels naar Zandvoort.
Per dienstregeling 2022 die 12 december van start ging, rijdt tussen Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Nijmegen overdag zes keer per uur een Intercity. Tussen Rotterdam en Dordrecht rijdt zes keer per uur een Sprinter, de eerste tienminutensprinter van Nederland. Deze uitbreidingen hebben we uitvoerig getest om ervoor te zorgen dat de tienminutentreinen bij het begin van de nieuwe dienstregeling in december goed van start kon.
Andere opvallende verbeteringen:
-
Tussen Driebergen-Zeist en Breukelen is de Sprinterfrequentie omhoog van twee naar vier per uur.
-
Snellere verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad. Een van de twee Intercity's per uur versnelt door op werkdagen overdag alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Dit scheelt zo’n 15 minuten reistijd.
-
Nieuwe Sprinterverbinding tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee stopt op elk station in Zeeland minimaal twee keer per uur een trein.
-
De Intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem gaan in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden.
-
De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat het grootste gedeelte van de dag doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht.
-
Start dagelijkse nachttrein Amsterdam - Zürich vice versa.
Dutch Grand Prix
Op 3 tot en met 5 september vond de Dutch Grand Prix plaats. Gedurende deze dagen reisden er veel racefans naar Zandvoort, waarvan een aanzienlijk deel per trein. Door tijdens dit weekend iedere dag om de vijf minuten een trein te laten rijden tussen Amsterdam en Zandvoort konden we in totaal 90.000 reizigers naar de races brengen en weer terug. Ook in andere delen van het land reden meer treinen en pasten we op minder drukke trajecten de dienstregeling aan. Per racedag waren 300 extra collega's aan het werk om reizigers te helpen.