2. Materiële onderwerpen die NS rapporteert volgens GRI | Referentie | Aanvullende toelichting |
Financiële prestaties (GRI 201: Economische prestaties) |
201 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Financiële prestaties Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Financiële prestaties | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Financiële prestaties Evaluatie van managementaanpak | |
201-1 | Directe economische waarde gegenereerd | 1. Directe economische waarde gegenereerd: omzet; 2. Kosten: bedrijfskosten, lonen en uitkeringen van werknemers, betalingen aan kapitaalverschaffers, betalingen aan de overheid per land en investeringen in de gemeenschap; 3. Resultaat: directe economische waarde gegenereerd’ minus ‘kosten' | Financiële prestaties | |
Bijdrage aan Klimaatakkoord Nederland (GRI 302: Energie) |
302 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Fossielvrij ondernemen Noodzaak tot schoon en duurzaam vervoer Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Duurzame prestatiesKlimaatneutraal vervoer | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Fossielvrij ondernemen Onze impact op Nederland Evaluatie van managementaanpak | |
302-1 | Energieverbruik binnen de organisatie | a. Totale brandstofverbruik van niet-hernieuwbare bronnen in Joules (of veelvouden hiervan) inclusief type brandstof gebruikt. b. Het totale brandstofverbruik van hernieuwbare brandstofbronnen in joules (of veelvouden hiervan) inclusief type brandstof gebruikt. c. Totaal verbruik in Joules, Watt per uur (of veelvouden hiervan): ik. Elektriciteitsverbruik ii. Warmteverbruik iii. Koelingsconsumptie iv. Stoomverbruik d. Rapporteer in Joules, Watt per uur (of veelvouden hiervan), de totale: ik. Verkochte elektriciteit ii. Verkochte warmte iii. Verkochte koeling iv. Verkochte stoom e. Totale energieverbruik binnen de organisatie in Joules (of veelvouden hiervan). f. Welke standaarden en methodes zijn gebruikt met betrekking tot de gerapporteerde data? Welke assumpties zijn gemaakt en/of welke tools zijn gebruikt voor het maken van de berekeningen. g. Bron van de gebruikte conversiefactoren. | Duurzame prestatiesKlimaatneutraal vervoer | NS wekt geen energie op die het verkoopt aan andere partijen. Voor inzicht in de conversie factoren die we gebruikt hebben verwijzen we naar: https://www.ns.nl/over-ns/duurzaamheid/mvo-berekeningen.html |
Bijdrage aan Klimaatakkoord Nederland (GRI 305: Emissies) |
305 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Fossielvrij ondernemen Noodzaak tot schoon en duurzaam vervoer Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Duurzame prestatiesKlimaatneutraal vervoer | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Fossielvrij ondernemen Onze impact op Nederland Evaluatie van managementaanpak | |
305-1 | Directe broeikasgas emissies (scope 1) naar gewicht | a. Rapporteer bruto Scope GHG-emissies in ton CO2-equivalent. b. Rapporteer gassen die zijn opgenomen in de berekening (CO2, CH4, N2O, HFC's, PFC's, SF6, NF3 of alle). c. Rapporteer biogene CO2-emissies in ton CO2-equivalent. d. Basisjaar voor de berekening, indien van toepassing, inclusief: i. de reden voor het kiezen ervan; ii. emissies in het basisjaar; iii. de context voor eventuele significante veranderingen in emissies die aanleiding gaven tot herberekeningen van de emissies van het referentiejaar. e. Bron van de emissiefactoren en de gebruikte tarieven voor het berekenen van de global warming potential (GWP) of een verwijzing naar de GWP-bron. f. Consolidatiebenadering voor emissies: equity share of financiële controle of operationele controle. g. Standaarden, methodes, veronderstellingen en / of gebruikte berekeningsinstrumenten.
Bij de rapportage dient extra aandacht te worden gegeven aan rapportage van onderdeel c,d, e en f. | Duurzame prestatiesKlimaatneutraal vervoerReikwijdte en verslaggevingscriteria | De gerapporteerde CO2 data heeft betrekking op onze emissies van alle CO2 equivalenten.
Omissie: Wij rapporteren niet omtrent onze CO2-uitstoot vanuit Biogene bronnen gezien wij hier geen gebruik van maken en dit derhalve niet relevant is. |
305-2 | Indirecte broeikasgas emissies uit energie (scope 2) naar gewicht | a. Rapporteer Bruto Scope 2 GHG-emissies in ton CO2-equivalenten. b. Indien van toepassing, rapporteer bruto marktgebaseerde indirecte energie (Scope 2) GHG-emissies in ton CO2-equivalenten. c. Indien beschikbaar, rapporteer de gassen die deel uitmaken van de berekening; of CO2, CH4, N2O, HFC's, PFC's, SF6, NF3, of alle. d. Basisjaar voor de berekening, indien van toepassing, inclusief: ik. de reden voor het kiezen ervan; ii. emissies in het basisjaar; iii. de context voor eventuele significante veranderingen in emissies die aanleiding gaven tot herberekeningen van de emissies van het referentiejaar. e. Bron van de emissiefactoren en de gebruikte tarieven voor het berekenen van de global warming potential (GWP) of een verwijzing naar de GWP-bron. f. Consolidatiebenadering voor emissies: equity share of financiële controle of operationele controle. g. Standaarden, methodes, veronderstellingen en / of gebruikte berekeningsinstrumenten
Bij de rapportage dient extra aandacht te worden gegeven aan rapportage van onderdeel c,d, e en f. | Duurzame prestatiesKlimaatneutraal vervoerReikwijdte en verslaggevingscriteria | De gerapporteerde CO2 data heeft betrekking op onze emissies van alle CO2 equivalenten.
Omissie: Wij rapporteren niet omtrent onze CO2-uitstoot vanuit Biogene bronnen gezien wij hier geen gebruik van maken en dit derhalve niet relevant is. |
Operationele prestaties |
103-1/2/3 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Prestaties hoofdrailnet & HSL-Zuid Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Prestaties hoofdrailnet & HSL-Zuid Klantenservice en webcare | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Prestaties hoofdrailnet & HSL-ZuidEvaluatie van managementaanpak | |
NS 1 | Reizigerspunctualiteit 5 minuten HRN | | Punctualiteit | |
NS 2 | Reizigerspunctualiteit 15 minuten HRN | | Punctualiteit | |
NS 3 | Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL-Zuid | | Punctualiteit | |
NS 4 | Zitplaatskans in de spits HRN | | Zitplaatskans | |
NS 5 | Zitplaatskans in de spits HSL-Zuid | | Zitplaatskans | |
NS 6 | Aantal drukke treinen in de spits | | Zitplaatskans | |
NS 7 | Gebruiksvriendelijke reisinformatie | | Reisinformatie | |
Deur-tot-deur reis |
103-1/2/3 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Deur-tot-deur reis Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Deur-tot-deur reis Klantenservice en webcare | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Deur-tot-deur reis Evaluatie van managementaanpak | |
NS 8 | Kwaliteit van aansluitingen op andere vervoerders | | Kwaliteit van aansluitingen NS op andere vervoerders | |
Klanttevredenheid |
103-1/2/3 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Klanttevredenheid Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Klanttevredenheid Klantenservice en webcare | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Klanttevredenheid Evaluatie van managementaanpak | |
NS 9 | Algemeen klantoordeel Binnenland HRN | | Klanttevredenheid | |
NS 10 | Algemeen klantoordeel HSL-Zuid diensten | | Klanttevredenheid | |
Veilig reizen en werken |
103-1/2/3 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Veilig reizen en werken Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Veilig reizen en werken Klantenservice en webcare | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Veilig reizen en werken Evaluatie van managementaanpak | |
NS 11 | Aantal rood sein (STS) passages | | Spoorwegveiligheid | |
NS 12 | Total recordable rate (TRR) | | Arbeidsveiligheid | |
Internationale verbindingen |
103-1/2/3 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Internationale verbindingen Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Internationale verbindingen Noodzaak tot schoon en duurzaam vervoer | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Internationale verbindingen Noodzaak tot schoon en duurzaam vervoer Evaluatie van managementaanpak | |
NS 13 | Meer en snellere internationale verbindingen | | Vaker en sneller rijdenNieuwe bestemmingen | |
Samenwerken met stakeholders |
103-1/2/3 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Samenwerking in de vervoersketen Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Deur-tot-deur reis Samenwerking bij (on)geplande buitendienststellingen Samenwerking in de vervoersketen Toekomstbeeld OV 2040 | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Deur-tot-deur reis Samenwerking bij (on)geplande buitendienststellingen Samenwerking in de vervoersketen Toekomstbeeld OV 2040 Evaluatie van managementaanpak | |
NS 8 | Kwaliteit aansluitingen andere vervoerders | | Kwaliteit van aansluitingen NS op andere vervoerders | |
Stations van wereldklasse |
103-1/2/3 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Stations en omgeving Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Stations en omgeving Klantenservice en webcare | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Stations en omgeving Evaluatie van managementaanpak | |
NS 14 | Klanttevredenheid stations | | Stationsbeleving | |
Innovatie |
103-1/2/3 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Innovaties Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Innovaties Technologische ontwikkelingen veranderen mobiliteitsmarkt | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Innovaties Technologische ontwikkelingen veranderen mobiliteitsmarkt Evaluatie van managementaanpak | |
NS 15 | Perceptie van NS als innovatief bedrijf (RepTrak) | | Innovaties | |
Vormgever en kennisdeler mobiliteit |
103-1/2/3 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Onze strategieOnze maatschappelijke bijdrageReikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Onze strategieOnze maatschappelijke bijdrage | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Onze strategieOnze maatschappelijke bijdrage Evaluatie van managementaanpak | |
NS 8 | Kwaliteit aansluitingen andere vervoerders | | Kwaliteit van aansluitingen NS op andere vervoerders Drempelloos Reizen | |
Toegankelijkheid |
103-1/2/3 | DMA | Toelichting waarom het thema materieel is: 1. Waar de impact plaatsvindt 2. Hoe NS heeft bijgedragen aan / verantwoordelijk is voor de impact 3. Welke zaken niet in scope zijn van het rapport/ data | Toegankelijkheid Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders in Nederland | |
Toelichting management aanpak: 1. Toelichting hoe het thema wordt gemanaged door NS 2. Doel van het management proces 3. Omschrijving van beleid, commitment, doelstellingen, ingezette middelen, targets, verantwoordelijkheden, acties, programma's en intiatieven die zijn ontplooid tijdens het rapportage jaar. Daarnaast ook een omschrijving van de klachtenprocedures en de geboden oplossingen. | Toegankelijkheid | |
Toelichting op de evaluatie van de ondernomen acties: 1. Evaluatie van de effectiviteit van de managementaanpak 2. Uitkomsten van de evaluatie van de managementaanpak 3. Doorgevoerde aanpassingen aan de managementaanpak naar aanleiding van de evaluatie | Toegankelijkheid Evaluatie van managementaanpak | |
NS 16 | Aantal stations met reisassistentie | | Toegankelijkheid | |