Bedrijfslasten
Mede door besparingsinitiatieven is het kostenniveau in Nederland € 26 miljoen gedaald ten opzichte van 2020. Onder andere door daling van de personeelsaantallen daalde de personeelskosten (excl. bijzondere posten) met € 28 miljoen. Daartegenover stegen de afschrijvingskosten (€ 59 miljoen) door instroom van nieuwe treinen en investeringen in IT-oplossingen en de concessievergoeding en infraheffing (€ 14 miljoen). Het kostenniveau in het Verenigd Koninkrijk is € 75 miljoen gedaald. Het kostenniveau in Duitsland is gedaald als gevolg van de deconsolidatie. De bijzondere waardevermindering in Nederland voor de hoofdrailnet concessie (€ 1.562 miljoen) zoals verantwoord in 2020 is deels gerealiseerd, wat zich vertaalt in lagere afschrijvingen (€ 149 miljoen). Een deel van de door Abellio UK verantwoordde voorziening voor de door de DfT opgelegde beëindigingsvergoedingen en de bijzondere waardevermindering in 2020 (€ 702 miljoen) is in 2021 vrijgevallen dan wel teruggenomen (€ 382 miljoen), nadat de definitief vastgestelde beëindigingsvergoedingen belangrijk neerwaarts zijn bijgesteld.
(in miljoenen euro's) | 2021 | 2020 | ||
€ | % | € | % | |
Lonen en sociale lasten | 2.222 | 34 | 2.250 | 34 |
Overige personeelskosten | 96 | 1 | 90 | 1 |
Inhuur personeel | 95 | 1 | 114 | 2 |
Afschrijvingskosten en bijzondere waardeverminderingen | 967 | 15 | 888 | 13 |
Verbruik grond- en hulpstoffen en voorraden | 432 | 7 | 463 | 7 |
Geactiviteerde productie eigen bedrijf | -99 | -2 | -137 | -2 |
Kosten van uitbesteed werk en andere externe kosten | 712 | 11 | 747 | 11 |
Infraheffing en concessievergoeding | 1.439 | 22 | 1.515 | 23 |
Overige bedrijfslasten | 676 | 10 | 768 | 11 |
Totale bedrijfslasten voor bijzonder posten | 6.540 | 100% | 6.698 | 100% |
Resultaatimpact als gevolg van de (herbeoordeling van de) bijzondere waardeminderingen en (vrijval) voorzieningen beëindingsvergoedingen | -531 | 2.348 | ||
Totaal bedrijfslasten | 6.009 | 9.046 |