Onze treinen
NS investeert in aanschaf, revisie en modernisering van treinen. Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan voorop. De Sprintertreinen van het type SGM zijn in 2021 uit de dienstregeling genomen, de DDZ keerde na afronding van het onderzoek naar trillingen terug op het spoor.
Nieuw en gemoderniseerd materieel
Nieuwe generatie dubbeldekkers
In 2020 is NS een Europese aanbesteding gestart voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers die geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. Daarbij kijkt NS naar een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen die een hoge capaciteit met een goede toegankelijkheid combineert. Eind 2021 hebben leveranciers hun offertes ingediend. Op basis van de huidige inzichten komen de eerste nieuwe treinen vanaf 2027 op het spoor.
De treinen zijn bedoeld ter vervanging van oudere treinen, zoals de dubbeldekkers van het type DDZ, en de behoefte op de langere termijn aan dubbeldekkers. De basisorder betreft zo’n 30.000 stoelen, met opties voor aanvullende bestellingen.
Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
De serieproductie van deze nieuwe Intercity loopt en alle testen die nodig zijn voor de toelating van ICNG op het Nederlandse spoor zijn in 2021 afgerond. De eerste treinen voor het NS Proefbedrijf en de opleidingen zijn in Nederland en de ontheffing om hiermee te mogen rijden is aangevraagd.
De wereldwijde impact van corona heeft echter grote invloed op de ontwikkeling en realisatie van de Intercity Nieuwe Generatie. Coronamaatregelen, reisrestricties, ziekteverzuim, vertraagde levering van software en onderdelen vertragen de voortgang. Hierdoor starten ook de toelating en opleidingen later. Daardoor bleek de instroom in de reizigersdienst niet haalbaar in 2021. NS verwacht dat de eerste reizigers in 2022 kunnen instappen op het traject van de IC direct tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda.
Het ICNG-contract met Alstom biedt NS, naast de al bestelde treinen voor gebruik binnen Nederland, de mogelijkheid om Intercity's te bestellen die geschikt zijn om door te rijden naar het buitenland. Zo heeft NS eerder ICNG’s besteld die naast het binnenlands spoor geschikt zijn om door te rijden naar België.
Modernisering van Intercity’s
NS heeft tot en met 2020 in totaal 80 dubbeldekstreinstellen (VIRMm1) met 415 rijtuigen gemoderniseerd. Vervolgens is de werkplaats in Haarlem in 2021 gestart met de modernisering van 44 dubbeldekkers van het type VIRM2/3. Daarbij gaat het om 242 rijtuigen met 24.500 zitplaatsen. Ook deze serie moderniseren we duurzaam: we recyclen of hergebruiken 99% van het materiaal van de treinen. De treinen krijgen een nieuw klimaatsysteem, USB-poorten in de eerste en tweede klasse en een nieuw uiterlijk. De eerste vernieuwde treinen uit deze serie rijden sinds juni 2021 in de dienstregeling. In 2021 hebben we besloten dat we medio 2025 ook de VIRM 4 gaan moderniseren.
Nieuwe Sprinters
Sinds eind 2021 rijden 170 Sprinters van het type SNG van de Spaanse treinfabrikant CAF op het Nederlandse spoor. Naar verwachting heeft CAF in 2022 alle nieuwe Sprinters geleverd. De nieuwe Sprinters passen bij een comfortabele reis: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van wifi, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, leren stoelbekleding, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap.