7. Infraheffing en concessievergoeding
(in miljoenen euro's) | 2021 | 2020 |
Nederlandse treinconcessies | 414 | 400 |
Britse treinconcessies | 853 | 792 |
Duitse treinconcessies | 172 | 323 |
Totaal | 1.439 | 1.515 |
Waarderingsgrondslag
Correctiemechanismes HRN concessie
In de uitvoeringsovereenkomst met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een aantal correctiemechanismes opgenomen ter vaststelling van de concessieprijs. De correctie die betrekking heeft op de gemiddelde rentabiliteit gedurende de concessie wordt als vordering verantwoord op het moment dat conform de berekeningssystematiek, zoals vastgelegd in de uitvoeringsovereenkomst, het recht ontstaat. De correctie wordt lineair verantwoord over de concessieduur. Overige (éénmalige) betalingen uit hoofde van de overeenkomst worden lineair verantwoord over de concessieduur.
Correctiemechanismes Britse treinconcessies
In de concessieovereenkomsten, voornamelijk met ministeries van Transport (Department for Transport, Transport Schotland) en de infrabeheerder Network Rail zijn een aantal correctie mechanismes opgenomen waaronder die voor 'Central London Employment (CLE)' waarmee de concessievergoeding kan worden aangepast. De CLE is een index welke jaarlijks wordt aangepast, waarna de concessievergoeding in het betreffende verslagjaar hiervoor door het Dft kan worden aangepast en worden verantwoord. Het recht op vergoeding voor gederfde inkomsten en de wijze van berekening is contractueel bepaald en zal worden opgenomen in het jaar waarin de derving heeft plaatsgevonden op basis van een ingeschatte berekening.