NS meet de kwaliteit van de dienstverlening op het hoofdrailnet en de HSL aan de hand van verschillende indicatoren. NS stuurde ook in 2022 op een veilige reis- en werkomgeving.
De reisbeleving van reizigers kent drie kernbehoeften. Dat zijn controle op de reis, de vrijheid om eigen keuzes te maken en waardering voor hem of haar als klant.
NS zet zich in voor het steeds toegankelijker maken van het reizen per trein voor mensen met een beperking.
Om relevant te zijn én te blijven voor Nederland werken we hard aan de prestaties die voor vandaag belangrijk zijn. Tegelijkertijd richten we ons op wat er in de toekomst van ons wordt gevraagd.
Goede prestaties zijn de basis voor tevreden klanten en gezonde financiële resultaten.
De reizigerspunctualiteit 5 minuten op het hoofdrailnet kwam in 2022 uit op 91,6% (2021: 94,4%). De Reizigerspunctualiteit 15 minuten HRN was in 2022 97,3% (2021: 98,1%).
Deze indicator geeft de kans weer dat een reiziger die tijdens de spits in de trein stapt de volledige reis kan zitten. In 2022 kwam de zitplaatskans in de spits op het hoofdrailnet uit op 96,6% (2021: 99,6%).
NS wil reizigers meer grip en keuzevrijheid geven over hun reis van deur tot deur, ongeacht het vervoermiddel of de vervoerder. Reisinformatie speelt hierin een sleutelrol.
Het is onze ambitie dat de trein voor afstanden tot circa 700 kilometer de logische eerste keuze is en dat voor reizen langer dan 700 kilometer de nachttrein de duurzame reisoptie is.
In 2022 onttrok NS dagelijks gemiddeld 17,3% van de treinen voor onderhoud, reparatie en revisie (2021: 20,0%). We zien dat NS vaker treinen moet onttrekken door defecten en de logistiek daarvan.