West Midlands Trains
West Midlands Trains verzorgt het vervoer van Londen Euston naar Liverpool en door de hele regio West Midlands. West Midlands Trains is onderverdeeld in West Midlands Railway voor treindiensten in en rond Birmingham en London Northwestern Railway voor treindiensten op de West Coast Main Line van en naar Londen Euston.
Als voornaamste treinexploitant in Birmingham speelde West Midlands Trains een centrale rol in het vervoer van en naar de Gemenebestspelen 2022, dat een groot succes was. Op verscheidene stations werd een recordaantal reizigers geregistreerd: naar schatting werden er tijdens de spelen in West Midlands twee miljoen treinreizen gemaakt.
In oktober 2022 introduceerde West Midlands Trains met succes de eerste van 26 nieuwe dieseltreinen – de 196-serie – op het traject tussen Birmingham en Shrewsbury. Deze door CAF gebouwde treinen worden in 2023 tussen Birmingham, Worcester en Hereford ingezet. Het is de bedoeling dit jaar ook 84 elektrische treinen, van de 730-serie, in gebruik genomen worden. Deze treinen zijn gebouwd door Alstom en gaan rijden op langeafstandstrajecten op de West Coast Main Line en de Cross-City Line in Birmingham. De introductie van de treinen is door de pandemie vertraagd.
In het najaar van 2022 bereikte West Midlands Trains de mijlpaal van 672 beschikbare machinisten. Tijdens corona was de machinistenopleiding maandenlang stilgelegd, maar dankzij een eigen opleidingsprogramma is het gelukt in 2022 achterstanden in te halen. Mede daardoor is er nu ook veel minder treinuitval door personeelstekort.
West Midlands (in € miljoen) | 2022 | 2021 |
Reizigersopbrengsten | 389,9 | 228,1 |
Overheidsinkomsten | 267,3 | 422,7 |
Overige inkomsten | 22,1 | 63,2 |
Opbrengsten | 679,3 | 714,0 |
EBIT vóór eenmalige posten | 15,3 | 10,7 |
Kapitaalinvesteringen | - | - |
PCS-garanties verstrekt door NS | 61,4 | 122,6 |
Aangesproken PCS-garanties (NS-deel) | 42,4 | 45,2 |
Niet aangesproken PCS-garanties (NS-deel) | 19,0 | 77,4 |