Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Internationale verbindingen

Het is onze ambitie dat de trein voor afstanden tot circa 700 kilometer de logische eerste keuze is en dat voor reizen langer dan 700 kilometer de nachttrein de duurzame reisoptie is. Dat is beter voor het milieu en goed voor de economie: de trein kent een lage CO2-uitstoot per reiziger. Daarbij stimuleert een optimale bereikbaarheid per spoor investeringen in Nederland en dat creëert een aantrekkelijk vestigingsklimaat. We werken aan onze ambitie door internationaal treinreizen gemakkelijk te maken, de Nederlandse reiziger vanuit ons land snel aan te sluiten op HSL-netwerken in de landen om ons heen, door vaker en sneller te rijden en door nieuwe bestemmingen toe te voegen.

NS International werkt bij het grensoverschrijdend treinverkeer in partnership met NMBS, Deutsche Bahn, ÖBB, SBB, Thalys en Eurostar en verbindt Nederland met grote steden en regio’s in België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

Toename internationale reizen

Steeds meer mensen hechten belang aan duurzaam reizen. Het animo om met de internationale trein te reizen nam ook deze zomer toe. In 2022 werden 6% meer tickets verkocht dan in 2019. Diverse ontwikkelingen, zoals reislust na corona, bagageproblemen op Schiphol en voordelige tarieven voor sommige reizen leidden tot drukte in de treinen. Dat legde ook onze kwetsbaarheid bloot: we waren niet altijd in staat reizigers de service te bieden die ze van ons mogen verwachten, ondanks de inzet van alle collega’s. De informatie aan reizigers bij verstoring en het opvangen van grote groepen reizigers moet beter. Sinds najaar 2022 zijn we met partnervervoerders aan de slag om de problemen op te lossen.

Internationaal reizen makkelijker maken

De Europese spoororganisatie CER heeft verbeteringen voor de internationale reiziger vastgelegd in de CER Ticketing Roadmap. De focus ligt op het verbeteren van de klantervaringen bij het plannen en boeken van een internationale treinreis en bij informatievoorziening tijdens de treinreis. Dat kan veel beter dan nu. Hiermee nemen de vervoerders in de CER, waaronder NS, hun verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de doelen van de European Green Deal. Zo kunnen NS-reizigers online hun Thalys-boeking wijzigen en ontvangen ze persoonlijke actuele reisinformatie. Bij vertraging langer dan 60 minuten ontvangen reizigers alternatieve reismogelijkheden.

Ook onderdeel van de Ticketing Roadmap is het verlengen van de boekingstermijn naar minimaal 6 en waar mogelijk 12 maanden. NS heeft hiertoe in 2021 en 2022 een pilot gedaan voor Eurostar en IC Brussel. Dat heeft ertoe geleid dat de boekingstermijn sinds april voor beide treindiensten voortaan 9 maanden is. Voor de overige treindiensten lijkt dit pas zinvol als andere buitenlandse partnervervoerders op hetzelfde moment de boekingstermijn verlengen.

Aansluiten op HSL-netwerken

Eurostar, de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam, Rotterdam, Brussel en Londen heeft in 2022 zijn dagelijkse frequentie verhoogd van 2 naar 4 keer per dag. Verder hebben we in 2022 samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail een intentieverklaring ondertekend die voorziet in de verhuizing per 2025 van de UK-terminal op Amsterdam CS, waar paspoort- en veiligheidscontroles van Eurostarreizigers plaatsvinden, naar de Amstelpassage. Daardoor kunnen zo’n 600 treinreizigers per trein naar Londen opstappen in plaats van de huidige 200.
NS heeft samen met Eurostar eind 2022 een voorstel gestuurd aan de Europese Commissie DG Move voor een pilot tot verbetering en versnelling van de treinverbinding Nederland-Verenigd Koninkrijk. Zo willen we de vliegtuigpassagier verleiden over te stappen op de trein voor de reis van en naar Londen. Meer treinen, snellere treinpaden, korte stops in Brussel, een reistijd realiseren van 3u45 minuten en vereenvoudiging van paspoortcontroles zijn onderdeel van de EU-pilot.  
Het aantal Thalys-treinen per dag naar Brussel en Parijs over de HSL kwam in 2022 terug op het niveau van voor corona, namelijk maximaal 15 keer per dag naar Brussel en maximaal 12 keer per dag naar Parijs.  

Vaker en sneller rijden

Sinds 2021 voert NS diverse testen uit met de ICNG, geschikt voor België. Daar gaan we in 2023 mee door zodat we op termijn ook vaker en sneller naar België gaan rijden en het huidige IC Brussel materieel kunnen gaan vervangen.

Zowel Duitsland als Nederland willen de verbinding Amsterdam-Berlijn met de IC-Berlijn in 2023 met 30 minuten versnellen. Dat kan met treinen waarbij geen locomotiefwissel meer nodig is, door harder te rijden, een aangepaste dienstregeling in beide landen en infrastructurele aanpassingen. NS heeft Vectron-locomotieven geleased. Die kunnen zowel in Nederland als Duitsland rijden en zijn inzetbaar totdat de ICE-L trein van DB voor inzet tussen Amsterdam en Berlijn klaar is.

Nachttreinen

NS reed heel 2022 met partners dagelijks 2 nachttreinen. De Nightjet Wenen/Innsbruck en Nightjet Zürich vervoerden beide in hun eerste jaar ongeveer 100.000 reizigers. Met name door de werkzaamheden aan het Duitse spoor stond de punctualiteit onder druk.

Nieuwe bestemmingen

NS International heeft diverse bestemmingen toegevoegd aan de boekingsmodule. Zo kan je sinds december 2022 vanuit Nederland met één overstap in Parijs naar Barcelona en kunnen reizigers ook bestemmingen in Tsjechië en Zweden boeken via NS International.

Actieagenda Trein en Luchtvaart

In 2020 is de Actieagenda Trein en Luchtvaart gelanceerd. Het ministerie van IenW, Schiphol, ProRail, KLM en NS streven ernaar om de keuze voor de internationale trein op de middellange afstand (tot 700 kilometer) te bevorderen. Uitgangspunt is het verder verbeteren van de internationale trein als aantrekkelijk alternatief voor de luchtvaart, op de zes prioritaire bestemmingen Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn. Zo ontstaat er meer ruimte voor duurzame mobiliteitsgroei. Sinds 2022 biedt KLM samen met NS en Thalys een geïntegreerd ticket van trein en vliegtuig vanaf Brussel via Schiphol naar verdere bestemmingen in de wereld. Hierdoor is in 2022 de retourvlucht Amsterdam Brussel geschrapt. Het is de ambitie om de resterende KLM-vluchten tussen Amsterdam en Brussel ook te vervangen door de trein.

Toevoegen aan verslag
Print pagina