Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Onze treinen

NS investeert in aanschaf, revisie en modernisering van treinen. Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan voorop.

Nieuwe generatie dubbeldekkers

In december 2022 tekenden NS en de Spaanse treinfabrikant CAF een contract voor de levering van 60 nieuwe treinen. Het gaat om treinen die bestaan uit een combinatie van zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen. De treinen combineren grote capaciteit met goede toegankelijkheid en zijn geschikt voor snelheden tot 160 km/uur. De basisorder bestaat uit 30 treinstellen van vier rijtuigen en 30 treinstellen van zes rijtuigen met in totaal meer dan 30.000 stoelen. Daarnaast heeft NS de mogelijkheid het aantal treinen in de toekomst verder uit te breiden. De treinen zijn besteld ter vervanging van oudere treinen, zoals de DDZ, en om in de behoefte aan treinen met een hoge capaciteit te voorzien. De eerste nieuwe treinen komen naar verwachting in 2028 op het spoor.

Intercity Nieuwe Generatie

In 2022 is het Proefbedrijf met de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) gestart. Voor we de nieuwe Intercity stap-voor-stap opnemen in de dienstregeling, rijden de treinen veel kilometers om de betrouwbaarheid en functionaliteit van de trein te testen. Hierbij leiden we ook de eerste groepen conducteurs, trainmanagers, monteurs en machinisten op.

Corona en leveringsproblemen als gevolg van de oorlog in Oekraïne hebben grote invloed gehad op de ontwikkeling en realisatie van de Intercity Nieuwe Generatie. Hierdoor zijn de toelating en opleidingen later gestart. Daarnaast zijn op basis van de bevindingen uit het testprogramma software updates noodzakelijk. Onze ambitie uit 2021 om de eerste reizigers afgelopen december te laten instappen, bleek niet meer haalbaar. NS verwacht nog steeds de volledige instroom van de trein tussen Amsterdam en Breda over de hogesnelheidslijn in 2023 te realiseren. De ILT heeft de ICNG eind december 2022 officieel goedgekeurd voor het Nederlandse spoor. In 2022 zijn de toelatingstesten met ICNG-België afgerond en is toelating in Nederland en België aangevraagd.

Sprinters

Begin 2023 heeft CAF de laatste van 206 nieuwe Sprinters afgeleverd. Dat was iets later dan gepland vanwege een vertraagde aanlevering van een aantal draaistellen. De nieuwe Sprinters zijn energiezuinig en bieden reizigers een comfortabele reis dankzij de transparante, open en aantrekkelijke inrichting, wifi, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, usb-aansluitingen, duurzame leren stoelbekleding, plekken voor fietsen en een gelijkvloerse instap.

Nieuwe aanbesteding Sprinter

NS is in 2022 een Europese aanbesteding gestart voor de aanschaf van nieuwe Sprinters. De nieuwe treinen zijn voor de verwachte toekomstige reizigersgroei en om te voorkomen dat er een tekort aan treinen ontstaat. NS wil een comfortabele en toegankelijke trein die inzetbaar is als Sprinter: snel optrekken en afremmen en geschikt voor snelheden tot 160 km/uur. Daarbij onderzoeken we of deze nieuwe Sprinter ook als Intercity ingezet kan worden op een beperkt aantal trajecten. Zo creëren we flexibiliteit in de inzet van ons materieel, wat tot lagere aanschafkosten leidt. De planning is dat reizigers vanaf eind 2027 met de nieuwe Sprinter kunnen reizen.

Modernisering van Intercity's

Na de modernisering van 80 dubbeldekstreinstellen (VIRMm1) met 415 rijtuigen zijn we in 2021 gestart met de modernisering van 44 dubbeldekkers van het type VIRM2/3. Daarbij gaat het om 242 rijtuigen met 24.500 zitplaatsen. Eind 2022 hadden we 24 treinstellen met 116 rijtuigen gemoderniseerd. Vanaf 2026 worden alle 51 VIRM4 dubbeldekstreinstellen gemoderniseerd.

Toevoegen aan verslag
Print pagina