Werkbeleving

MBO

In 2022 heeft het tweejaarlijks medewerker belevingsonderzoek (MBO) weer plaatsgevonden. Ruim 11.000 collega’s (60%) vulden het MBO in. Hun signaal is duidelijk: Ik werk graag voor NS, maar op een aantal vlakken gaat het niet goed met mij. 71% van onze medewerkers geeft een 7 of hoger voor het werken bij NS.

Collega's geven aan dat ze zich bij NS thuis en welkom voelen. 72% van de respondenten vindt het werk van betekenis. Aandachtspunten zijn de werkdruk, ervaren van ongewenst gedrag, leiderschap en persoonlijke ontwikkeling. Generiek gaan managers op elke afdeling in gesprek met de medewerkers over de resultaten. Gezamenlijk bepalen we wat we blijven doen, én wat we anders gaan doen. We streven naar maatwerk, waarbij het team zelf het initiatief neemt. Zo stellen we per team vast wat nodig is en wat bijdraagt aan het verbeteren van de werkbeleving.

Continu luisteren

Sinds eind 2021 onderzoekt NS maandelijks de werkbeleving van medewerkers, ‘Continu luisteren’. De resultaten geven inzicht in de werkbeleving waardoor we sneller – indien nodig – interventies kunnen inzetten. Continu luisteren is een aanvulling op het tweejaarlijkse medewerker belevingsonderzoek.