Betaalgemak in het openbaar vervoer

NS participeert in het programma OV-betalen van het NOVB. Onder de naam OVpay wil de OV-sector reizigers meer keuze en gemak bieden voor het betalen van hun reis. Reizigers kunnen in de toekomst niet alleen in- en uitchecken met een OV-chipkaart, maar bijvoorbeeld ook met een betaalpas, creditcard, smartphone of smartwatch. We werken aan verschillende betaalvormen, die we vooraf met reizigers testen.

Reizen met de betaalpas of OV-chipkaart

Van augustus tot en met december 2022 hebben ruim 3.000 reizigers meegedaan aan een klantproef met het reizen met de betaalpas. Deze nieuwe betaalwijze is grotendeels goed ontvangen. Wel bleken er nog enkele technische verbeteringen noodzakelijk. Eind januari 2023 is Reizen met je betaalpas landelijk geïntroduceerd.

Daarnaast is NS betrokken bij de technische ontwikkeling van de nieuwe OV-chipkaart op de mobiele telefoon. Dit bleek ingewikkelder dan vooraf ingeschat; de technische ontwikkeling vergde meer tijd en was afhankelijk van andere partijen zoals banken, Google en Apple. Ook bleek de gebruiksvriendelijkheid van de installatie van de mobiele OV-chipkaart nog niet te voldoen aan onze standaarden. Na enige aanpassingen hieraan zal dit medio 2023 met klanten beproefd worden.

Treinreizen met gps

Via Treinreizen met gps kan de reiziger in- en uitchecken met zijn mobiele telefoon. De treinreis wordt gestart en beëindigd via een speciale app van NS. De gps houdt bij met welke vervoerder wordt gereisd. Afgelopen jaar hebben we hiermee een proef gedaan. Daaruit bleek dat de ervaringen van klanten met deze betaalmethode nog niet goed genoeg zijn. De app werkte niet naar behoren en de juistheid van de ritprijs kon niet altijd correct worden vastgesteld. We stellen daarom deze manier van betalen uit en pakken die op een later moment samen met de andere (trein)vervoerders opnieuw op.