Profiel van NS

Tijdens de Kinderboekenweek lezen conducteurs, machinisten en veiligheid- en servicemedewerkers van NS voor aan basisschoolkinderen in heel Nederland.

NS is een brede dienstverlener die verder kijkt dan de trein. Elke dag zetten zo'n 32.000 collega’s zich in binnen- en buitenland vol in voor onze reizigers. Met onze OV-partners werken we continu aan verbetering van onze dienstverlening en prestaties.

NS in Nederland en Europa

Al sinds de oprichting van NS – in 1837 als NV Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM) – dragen we bij aan de mobiliteit en vooruitgang van Nederland. Nog steeds is de maatschappelijke rol in de thuismarkt van groot belang. Sinds 2002 verzorgt NS via dochter Abellio het treinverkeer in delen van het Verenigd Koninkrijk en busdiensten in Londen. Naar verwachting neemt NS hier in de eerste helft van 2023 afscheid van, de benodigde goedkeuringen zijn inmiddels verleend. Sinds 2009 wordt regionaal spoorvervoer in Duitsland verzorgd. Verder verzorgen we internationale verbindingen met onze partners Thalys, Eurostar, Deutsche Bahn, ÖBB, SBB en NMBS.

Onze organisatie

NS bestaat onder andere uit de bedrijfsonderdelen NS Operatie (gemiddeld over 2022 circa 12.900 medewerkers), Commercie & Ontwikkeling (circa 700), NS Stations (circa 2.900, inclusief retail), en staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT (circa 2.300). In het buitenland opereert NS met Abellio UK (circa 12.200) en Abellio Duitsland (circa 1.000).

NS Operatie is verantwoordelijk voor het treinvervoer op het Nederlandse hoofdrailnet, inclusief de HSL-Zuid, en de Treindienst Alphen-Gouda. Hier werken alle collega’s die eraan bijdragen dat onze treinen van A naar B rijden in Nederland, en zelfs over onze landsgrenzen heen gaan: machinisten, conducteurs, monteurs en veiligheid- en servicemedewerkers. Maar ook de collega’s die achter de schermen werken aan de uitvoering van de dienstregeling en de bijsturing bij onvoorziene omstandigheden werken binnen NS Operatie.

Bij Commercie en Ontwikkeling werken collega’s die nieuwe dienstregelingen ontwikkelen, treinformules bedenken, de klantenservice runnen, marketingactiviteiten op touw zetten, uitvoering geven aan strategische innovatieve projecten en het bedrijf verduurzamen. Ook de verkoop van treinkaartjes en abonnementen en NS International vallen onder dit bedrijfsonderdeel. Commercie en Ontwikkeling onderzoekt tevens hoe reizigers ons waarderen en waar we kunnen verbeteren.

NS Stations werkt aan een goed netwerk van 394 grote en kleinere stations en aan gebiedsontwikkeling rondom stations. Samen met ProRail, overheden en vervoerders wil NS Stations de reis en het verblijf op en nabij stations zo makkelijk en aangenaam mogelijk maken. Stations zijn een knooppunt voor verschillende vormen van mobiliteit, OV Fiets en fietsparkeren. De afgelopen jaren heeft NS Stations met ProRail en gemeenten grote en kleine stations verbouwd en nadruk gelegd op stations die ‘schoon, heel en veilig’ en gastvrij zijn. In samenwerking met gemeentes, burgers en sociale ondernemers zoeken we aansluiting bij de omgeving van het station. Alle activiteiten dragen bij aan een betere stations- en reisbeleving van de reiziger.

Abellio UK rijdt trein- en busconcessies in het Verenigd Koninkrijk (Greater Anglia, Merseyrail, ScotRail, West Midlands, East Midlands. Abellio Bus). NS draagt de concessies naar verwachting eind februari 2023 over aan het management van Abellio UK. Abellio Duitsland verzorgt uitsluitend railconcessies in de regionale spoormarkt in Nedersaksen, Sachsen-Anhalt en Thüringen. Eind 2022 reed Abellio Duitsland 3 concessies in 8 regio’s.

Organogram

Spoorconcessies in Europa